AO dagar

Nu undrar ni nog vart jag har varit och gömt mig i en vecka. Sen i måndags har jag varit iväg på en otroligt rolig och intressant utbilding nämligen arbetsplatsombus utbildning steg2. Denna gången har det handlat väldigt mycket om lagar paragrafer och vårat kollektivavtal. Kan säga att paragraferna har gått runt i huvudet på mig och man insåg juh hur otroligt lite man igentligen vet. Nu känner man att man har bra mycket mer kött på benen när chefer och annat börjar tjafsa med en. Sen att vi var en otroligt rolig grupp som fungerade bra ihop och alla hade mycket att säga och dela med sig av gjorde juh inte saken sämmre.
Dessa fyra dagar har bara flugit förbi och man har varit helt slut när man kommit hem. Har inte gått många minuter efter det att Elin somnat så har man själv slocknat i soffan och vaknat när fredric kommit hem runt två på natten.
Fick även tipset om lite andra fackliga utbildningar som jag blev sugen på att ta reda på om jag kan gå. Förhoppningsvis kommer nu det fackliga arbetet på jobbet ge mig mer och jag kommer kunna hjälpa mina arbetskamrater på ett bättre sätt. Samtidigt känns det som att alla har inte riktigt koll på vad facket innebär och vad det handlar om inte heller historien bakom varför vi har fackförbund och vad de gör för oss medlemmar igentligen. Men jag skall göra mitt bästa för att få dem att förstå en del av det i alla fall. För utan dessa olika fackföreningar hade arbetsgivaren kunnat mer eller mindre härja fritt med oss arbetstagare och juh mer man läste lagen som omfattar alla oss som jobbar inser man hur lätt det är att hitta kryphål till arbetsgivarnas fördel. tacka gudarna för kollektivavtal säger jag bara.
Vi fick även ett besök av folkteatern som berättade lite om vad de pysslade med nu och vad som komma skall... de spelade även upp några monologer för oss. Sen hade jag turen att få två biljetter till en föreställning eftersom jag var närmast att fylla år i gruppen.
vi har gjort massor med kul fick även föreläsningar om våra avtalsförsäkringar och vad som ingår och gäller lika så lite om pensionen men den blev jag bara snurrig av att försöka bena upp vad de menade. Får försöka läsa mig till det här hemma i lugn och ro.

Nu skall jag i alla fall vara ledig i tre dagar och bara ta det lungt. Får se om Elin åker ner till mina föräldrar i morgon för bara efter fyra dagar på dagis har hon blivit supersnorig och dessutom tycker jag att hon är varm. Det är väl bara att avvakta till i morgon och se hur hon mår och se om mamma vill att hon skall komma ner. Risken är väl att hon smittar ner mamma igen med sin förkylning.
Hade varit rätt skönt om hon mådde bättre imorgon inte dumt att få en helg bara jag och fredric tillsammans är så sällan vi får det.
Nu får jag ta hand om maten. ha en fin kväll

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0